Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Fråga: Har en Honda CB125 K5 som "dödar" tändstift. Sätter i nya stift och den startar lätt och går bra. Nästa gång är det omöjligt att få igång den, och då är det överslag i tändstiftet på vänster cylinder. Med ett nytt stift startar den och går fint igen, någon gång kan det hålla ett par åkturer men endast några sen är det likadant! Några tips?
Pelle
Svar: Frågan är vad som menas med "överslag". Är det så att gnistan far utanpå isolatorfoten istället för att gå till gnistgapet så beror det på att det bildats någon form av ledande beläggning (sot, metallpartiklar med mera). Då kan det bero på slitna oljeringar, ventilstyrningar eller liknande. Då borde det även komma blårök ur vänster avgasrör.
Men det kan eventuellt bero på att vänstra sidan av tändsystemet inte ger så stark gnista att minsta störning i form av beläggningar resulterar i att gnistan uteblir. Testa med att byta plats på tändspolarna och kolla om felet stannar kvar på vänster cylinder eller om det följer med tändspolen till höger cylinder.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Jag har haft några fordon med liknande problem där byte av tändstiftets fabrikat har hjälpt, åtminstone då verkade NGK känsligare än andra stift.
Jag kommer ihåg att en del ägare av Yamaha 125cc as 1 som fanns i början av 1970 talet klagade att de åt tändstift, de gick ju som raketer och axade nåt otroligt