Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Kopplingen till Husqvarnas äggmotor som fanns innan Flintan.
Fråga: Hej, har bytt drivrem på min Husqvarna äggmotor, och nu när jag satt ihop den så vill den inte koppla, har kollat så stållameller ligger rätt, men upptäckte nu när jag kollade på sprängskissen, att det är tre lameller och fyra stållameller, men jag har fyra lameller och fem stållameller. Plockar jag bort dom så att det är som på skissen, så blir det ett glapp i lamellpaketet och det ska det väl inte vara?
Christian
Svar: Jag har bara uppgift om att det ska vara tre (fiber)lameller och fyra stållameller i äggmotorn. Det är möjligt att det finns andra varianter då äggmotorn uppgraderas i andra avseenden, men en grej med gamla mopeder är att de ofta haft många ägare som i sin tur kan ha modifierat olika saker.
Har vi någon som vet om det ska vara fler lameller än vad sprängskisserna visar? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Kan det vara så att en tidigare ägare har fått tag i tunnare (eller mer slitna) fiberlameller som gjorde det nödvändigt att lägga till en fiberlamell och ytterligare en stållamell för att kunna fylla kopplingskorgen..? Jag vet inte hur tjocka originallamellerna var, men det kan ha funnits lameller från andra tillverkare som höll annan tjocklek..?
Bara en tanke.
Intressant tanke!