Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Fråga: Hej Jim. Jag har en Rex 147 R från 1925, motorn är en Villiers på 147 cc och det är den som jag fått varmstarsproblem med som dom sista 3 – 4 åren eskalerat så till vida att om man kör ett rally och stannar på en kontroll och sen skall återstarta efter en ca kvart så får man inte igång motorn utan det tar ca 30 min innan motorn kallnat så det går att få igång den igen.
Vanligt klassiskt fel är dålig tändspole, dålig kondensator, ånglås i förgasaren, den testen är för länge sedan passerad. Jag höll på hela förra sommaren och hösten och testade allt som går att byta ut, bytte hela motorn (reservmotorn), byggde om till batteritändning, testade med en förgasare från en Husqvarna 120 cc, mätte tempen på förgasaren som var förvånansvärt låg på ca: 35 grader, testade med olika bränslen både Alkylat och 98 oktan men ingen skillnad, magnetiserat om flera svänghjul och testat med, byggt in en modern bilkondensator som sitter på baksidan av tänd plattan.
Själv har jag varit inne på Abrissavståndet då dom brytare jag haft tillgång till har haft olika höjd på fibernocken som vad jag kan förstå är avgörande för just Abrissavståndet. Jag fick tag i den rätta modellen av brytare. På den motorn jag har finns bara två magneter på svänghjulet så Abrissavståndet borde inte vara kritiskt men efter byte av brytaren och inställning av tändläge startade den som vanlig kall och gick bra som vanligt, effekten av brytarbytet blev att det blev ett bättre vridmoment (eller om jag inbillade mig) men varmstartproblemet kvarstod.
Nu tänkte jag att om något ligger inne i vevhuset och eller cylindern som ångar av och blockerar färskgaserna att komma in har jag ju en dekompressionsventil som jag skulle kunna få ut det genom, sagt och gjort – in med handtaget till dekompressionsventilen och kickade runt 8 – 10 gånger, det blev några tändningssmällar i början genom ventilen, efter denna behandling startade motorn varm. Denna metod har jag nu testat flera gånger och den fungerar hela tiden
Jag kör med Alkylatbensin som jag själv blandar i 5 % tvåtaktsolja, jag har tidigare kört på 98 oktan då det inte fans någon sprit i den men det ändrades förra sommaren till 5 % sprit även i 98 oktanen så nu är det bara Alkylat som gäller för mig.
En märklig historia är att jag också har en Rex lättviktare från 1932 med en 98 cc Villiers motor, det är samma motorkonstruktion med kam på kolven men den har inte några varmstartsproblem men den har ett väldigt långt avgasrör som går in i en ljuddämparburk under pedalvevcentrumet om nu längden har någon avgörande betydelse.
Jag är numera säker på att något från dagens bränsle kan på vissa motorer och motorstorlekar bilda något i vevhuset och eller cylindern som då bildar ett motstånd som förhindrar färskgaserna att komma in i vevhuset och eller cylindern så länge motorn har driftstemperatur och att detta ämne inte lägger sig innan motorn kallnat till en viss temperatur, men vad är det?
Med vänliga hälsningar
Bengt Malmsten
Svar: Har du kollat hur tändstiftet ser ut efter ett startförsök när motorn är varm? En varmkörd motor blir väldigt svårstartad om den får för mycket bränsle. Om tändstiftet är blött efter startförsöket får motorn för mycket bränsle vilket kan förhindra en varmstart. Däremot är mycket bränsle bra vid en kallstart (tänk chokning).
Men om tändstiftet istället är torrt så kommer det inte fram tillräckligt mycket bränsle. Detta kan då bero på ånglås. Ibland kan dåliga packboxar ge varmstartsproblem, men en motor från 1925 har knappast packboxar i vevhuset utan snarare bronsbussningar med tajt passning på axeln och dessa bryr sig inte mycket om temperaturer.
Det kan ju vara så att det samlas en mängd bensin i botten på vevhuset när motorn stängts av och att denna bensin börjar koka och störa vevhuskompressionen – eller sura ner tändstiftet. På motorer med insprutning kan läckande spridare orsaka varmstartsproblem och på motorer med förgasare och bränslepump kan läckande flottörventiler ge samma problem.
Har du testat olika sorters tvåtaktsolja? Syntetisk tvåtaktsolja smörjer överlägset bäst, men kan även ackumuleras i vevhuset då den verkar ha en stark vidhäftning till alla metallytor. Prova på kul att blanda i en rak motorolja för att se om det blir någon skillnad vid varmstarterna.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Hej!
Om du nu bytt hela motorn med tändplattan och allt så är det inte det fel jag haft på min 98 cc från 1938.
Villiers var de som kom på detta med svänghjulsmagnet och var först med att få detta att fungera. Så det är alltså en mycket "basic" motor du har. Tar manisär tändplattan så märker man att tändspolen är helt rund och har ett runt hål för järnkärnan.
På mitten på tändspolen finnes en mässingplatta där en fjädrande kontakt skall få spänningen att gå i tändkabeln och upp till tändstiftet.
Jag hade problem med att det var svårt att starta när den var varmkörd. Gnistan blev svag, nästan osynlig på tändstiftet.
Jag hade av svänghjulet och upptäckte att tändspolen hade vridit sig en aning, så kontaken låg precis i kanten på mässingplattan. Jag vred den till rätt läge och låste den - kommer inte ihåg vad jag låste med, kan varit lim typ PL400 eller våtrumssilikon.
Efter detta var det inga problem. Däremot så blev det avbrott i tändspolen i början av ett veteranrally, troligen orsakat av att anslutningen till tändstiftet var lös.
Den "nya" tändspolen gick mycket trögare på järnkärnan. Jo spolen satt på min reservmotor så den är spollös numera.
Den som råkar läsa detta och är intresserad av Villers magnetsystem kan skicka epost till mig sm6fhi@ssa.se så skickar jag en scannad artikel från RC (Real Classic)
Nu vet jag inte om 147-kubikaren har en liten skruvplugg i botten av vevhuset. Denna plugg är just till för att dränera om det står vätska i vevhuset vilket sannolikt var vanligt förr i tiden.
Vårliga hälsningar // Ingvar, Borås