Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Fråga: Hej, köpte en Husqvarna Roulette från 1958 några veckor tillbaka och har stött på ett problem. Mopeden är ju då tvåväxlad hand med kedjetransmission och den har börjat att gå väldigt hackigt när man kör, speciellt när motorn är varm. Den funkar bra när den är kall. Vet inte riktigt var jag ska börja, tänkte kanske att det har något med lamellerna att göra eller om det är att man måste justera växlarna på något sätt.
Jag har aldrig skruvat på en moped med växellåda förut så jag har ingen bra koll. Skulle uppskattas om någon har några tips på vad jag ska göra. (motorn går väldigt fint och bra annars, det är bara något fel på växlarna).
Linus
Svar: det är svårt att avgöra om "hackigt" är detsamma som att motorn misständer eller om det handlar om att transmissionen inte driver som den ska. Om man har defekt tändspole eller kondensator så kan motorn börja misstända när dessa delar värms upp under gång och symptomen avtar sedan när allt har kallnat.
Ett fel som uppträder på en del motorer är att tvåans växel vill hoppa ur (Sachs tvåväxlad) under korta perioder som upplevs som ryck eller att något kuggar över. Husqvarnamotorn har en liknande typ av växellåda med en medbringare som greppar i ettans eller tvåans drev vid växling. På den senare Husqvarnamotorn som kalls Flinta efter sin kantiga form brukar särskilt ettan hoppa ur tidvis.
Men oavsett vilken motor det gäller så brukar inte denna typ av fel vara temperaturberoende som i ditt fall. Då handlar det oftast om slitage och detta är konstant oavsett om motorn är varm eller kall. Att det skulle vara kopplingen som krånglar låter osannolikt eftersom det är svårt att få en koppling att "hacka" – möjligtvis slira eller tjuvdra (det senare betyder att motorn driver mopeden trots att man dragit in kopplingen helt).
Du har ingen YouTubekanal? Att få se och höra hur motorn beter sig skulle säga så mycket mer. I Stora Tvåtaktsboken, del två finns det en komplett reparationsanvisning för Husqvarnas Äggmotor (och 29 andra motorer) som bland annat satt i Rouletten.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Jag har haft svårt med växlarna med på båda mina Cornetter, har varit samma sak på båda, antingen funkar bara ettan eller tvåan.
Kom efter ett tag på att felet var att växelarmen inte ville gå tillbaka som den skulle till tvåans växel, antingen har väll hårfjädrarna som ska dra tillbaka armen blivit svaga med åren, eller går kanske vajjern trögt, men för mig löstes det med en utvändig fjäder mellan växelarmen och t.ex förgasarens ena fästskruv (slidmatad motor). Så ställer man sen växelvajjern så att ettan och friläget precis går i som den ska, så ska denna extra fjädern hjälpa till nog för att tvåan ska gå i som den ska med.
Det har funkat på båda mina i alla fall!
Hej Erik! Det låter som "Tvåväxlad Sachs och fjäder från skrivbordslampetricket"
På min Skoterette med Flintamotor (fotväxel) hoppar ettan ur hela tiden, men på Flintan med fotväxel kan man inte tvångshålla kvar växeln då det sitter en fjäder mellan medbringare och pedal - irriterande...