Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Tidiga Husqvarna Novolette hade förgasare med flänsfäste (foto: Pär Bygdeson).
Fråga: Hej. har en Husqvarna Novolette från 1953. Fick ett problem häromdagen när jag skulle byta lite packningar och sen skruvade ihop allt igen, på något sätt har jag gjort något fel med gasvajern för att den fastnar och då gasar den på fullt när man startar moppen utan att jag gör något. Vet inte riktigt hur jag ska göra nu, undrar bara om ni har några tips.
Linus
Svar: Har du den riktigt tidiga Novoletten så har den ett flänsfäste på förgasaren. Dessa förgasare kan deformeras om man har en tjock och mjuk förgasarpackning i kombination med att man drar åt skruvarna väldigt hårt. Då kröker man förgasarflänsen och den deformationen kan röra sig bakåt till trottelhuset så att trotteln börjar kärva.
Men det kan även vara så att det är själva gasvajern som ställer till det. Kolla att vajern löper lätt och att den inte ligger i skarpa böjar någonstans. Även gashandtaget kan ju kärva om detta har varit demonterat efter ditt skruvande.
Om du misstänker att det är trotteln som kärvar så börjar du med att rengöra den och dess hål i förgasaren i fall det kan vara någon förorening som (sandkorn m.m.) som hittat dit. Trotteln sitter ju med tajt passning spå det behövs inga stora partiklar för att den ska kärva.
Ett trick är att "måla" hela trotteln med en tuschpenna och sedan montera den och gasa några gånger. När man sedan tar ur trotteln ser man vara den varit i kontakt med förgasaren – där är tuschen bortskavd.
Jim Lundberg
Om trotteln kärvar kan man stryka på tusch över hela utsidan. Sedan monterar man trotteln och gasar några gånger. Tuschen skavs bort där det finns kontaktytor mellan trottel och förgasare. Om man behöver putsa på trotteln (eller i förgasaren) så är det vid dessa ytor det ska ske. Fin fil eller finkornigt slippapper är det som gäller.
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Hej Linus!
Skruva loss luftrenaren och kika in i förgasaren. Då är det lätt att se om det är trotteln som inte stänger helt. På de tidiga Novoletterna är det enkelt att komma åt.
Om den inte verkar vara i botten, kan du testa att dra lite i vajerhöljet. Om det känns stumt, ligger troligtvis problemet i vajern eller handtaget. Om det glappar några millimeter, kärvar antagligen trotteln eller vilar mot det lilla styrstiftet i förgasaren.
Men om trotteln stänger/är i botten, har du troligtvis tjuvluft någonstans. Det ska ju t ex vara packningar på båda sidor av kopplingsattiraljen.
/Knut
Tack för tipsen, ska testa igen kommande helgen.
såg förut när jag försökte fixa det där att en av packningarna vid insuget hade gått sönder lite grann, kan vara att den får tjuvluft.
men jag ryckte också kanske lite mycket när jag försökte lossa på gasvajern när jag skulle skruva, hoppas inte jag råka ha sönder något.