Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Husqvarna Flinta (bilden) kunde förses med kedjetransmission. Men passar den i den tidigare Äggmotorn?
Fråga: Hej! Har sökt men hittar inte riktigt något svar. Jag har remdrift på min äggmotor och undrar om man skulle skaffa kedjedrift från en Flinta tex – är det bara att byta delarna eller är det något annat man måste tänka på?
Mvh
Christian
Svar: Jag har inte testat att göra detta så jag får bolla över den frågan till våra läsare. Tidiga Äggmotorer hade faktiskt kedjetransmission med en kedja som hade dimensionerna 3/8" x 7/32" med 38 rullar. Denna typ av kedja kallas även för "magnetkedja" då den även användes i större fyrtaktsmotorcyklar för att driva tändmagneten och/eller generatorn.
Ska man ha en kedjetrans måste även kopplingskorgen och tandrullen på vevaxeln bytas och det är möjligt att Flintans delar passar. Till Flintan kom det en ombyggnadssats från rem till kedja då det förekom att remmarna gick sönder vid hård belastning.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.