Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Framgaffeln till Hans moped.
Fråga: Framgaffelgummi till Victoria Fram från 1956. Hur byter man och var hittar jag dom?
Hans Larsson
Svar: Stötdämpargummina i framgaffeln är samma/snarlika som de som sitter i Crescents mopeder och där tar man först bort hjulet och sedan tar man ur bulten som själva bottenlänkarmen är lagrad på. Nu brukar det bara vara att dra ut gummit ihop med bottenlänken.
Delarna brukar inte sitta direkt i spänn, men det sitter ofta ett tunt returgummi (stoppgummi) på undersidan av bottenlänken som ska ta eventuella retursmällar om framhjulet till exempel hoppar upp i luften efter ett gupp. Vid montering av nya gummin kan det därför vara lite trångt att få in alla delar igen.
Bäst är att ta ur gummina och mäta upp dem och därefter kolla om de nytillverkade gummina till Crescent och Monark passar. Tänk på att fetta in bulten som bottenlänken lagrar mot och om det finns en fettnippel – kolla att det är fri passage genom den.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.