Vilka shims till Sachs automatmotor?
Publicerad 2022-04-25 20:33
Fråga: Hej! Jag hjälper min far att sätta ihop en Sachs automat, tvåväxlad. Men nu har han tappat bort några shims som ska sitta vid slirkopplingen och kopplingskorgen. Det ska sitta två stycken shims vid varje. Enligt en sprängskiss så finns det tre olika tjocklekar. Hur vet jag vilka tjocklekar jag ska använda? Finns det någon reparationsbok till denna motor att köpa?
Emil
Svar: Du får börja med att sätta ihop kopplingen och sedan mäta vad axialspelet blir utan shimsbrickorna. Först därefter kan man bestämma tjockleken på shimsbrickorna. Axialspelet ska ligga på 0,10 – 0,20 mm så då får du lägga dit shims med lämplig tjocklek så axialspelet blir rätt.
Shims kan du hitta hos Jacking AB (tel. 0227-133 22) och en reparationsbok på norska till den äldre saxonettemotorn hittar du på sajten Raketsport som du kan ladda ner.
Jim Lundberg

-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Hur mäter man axialspelet ? Det är shims nr 5 som är borta på bilden och det verkar vara på 2 ställen. Finns det någon bild hur man mäter ? Har aldrig gjort detta förr.
-
#2
Hej Emil. Helst ska du ha en indikatorklocka (Googla) men ett noggrant skjutmått kan också fungera.
Sätt ihop kopplingen utan shims (om alla ändå är borta) och dra och tryck sedan drivbackarna 6 & 9 utåt och inåt tills det tar stopp. Den totala rörelsen är då axialspelet (Axiellt = i samma riktning som axeln).
Här kan du använda skjutmåttets djupsticka ("pinnen" som sticker ut i botten på skjutmåttet). Du får hålla skjutmåttets skaftände mot exempelvis kopplingstrumman (nr 4) och sätta stickan mot yttersta drivbackarna.
Skillnaden mellan längst in och längst ut är totala spelet som du sedan ska minska ner till 0,10 - 0,20 med shimsbrickor.
Säga att du mäter upp ett axialspel på 0,60 mm. Då får du stoppa in shims med en total tjocklek på 0,40 - 0, 50 mm.
-
#3
Okej då ska jag prova det. Hur är det med shimsen ovanför slirkopplingen nr 11, mäts det lika eller blir det samma storlek på dom under nr 6 ?
-
#4
Hej igen. Jag har tyvärr inte kvar någon motor att kika närmare på, men om alla delar ligger på rad så får man sprida ut shimsen så att det finns shims på de ställena som skissen ovan visar.
Shimsen har inte bara till uppgift att hålla ner axialspelet utan de fungerar även som "glidlager" mellan de roterande delar för att hålla ner friktionen mellan dessa.
Så du kan alltså inte stoppa in ett enda jättetjockt shims på ett ställe och låta övriga delar gnida direkt mot varandra.
-
#5
Hej okej då ska jag försöka på mig detta i helgen. Stort tack för all information.
Mvh
Emil
-
#6
Ok. Hör av dig om det krånglar - eller om det går bra!
-
#7
Har du tittat i norska boken? Där står det om shimsningen (shimsbricka heter "skive" på norska)
-
#8
Har kollat jag tror jag har mätt rätt. Men har ett annat bekymmer antar jag, medbringarskivan nr 16 på bilden. Det ska sitta något gummi av någon slag där.
På gamla skivan var allt borta så en ny beställdes förra året skiva + gummi.
När jag sätter på kåpan och provar snurra lite lätt med trampan så vill den drar runt motorn. När jag tar ut kåpan så snurrar tramporna fint utan motstånd.
Kan det vara för mycket gummi på skivan ? Kan skivan vara för ojämn ? Skivan buktar om man jämför med den gamla skivan.
Kan inte lägga till bild så du ser, men hoppas du förstår.
-
#9
Hej igen! Skiva nr 16 är den som gör att man kan trampa igång motorn och då har man ett startreglage vid styret som via en mekanism i kåpan pressar in nr 16 mot kopplingen. Utan den funktionen skulle det behövas rullstart i full fart.
Men nr 16 ska inte pressa mot kopplingen förrän man aktiverar startreglaget. Jag lägger ut en bild till på startmekanismen.
-
#10
Hej! Precis det verkar som den pressar mot kopplingen när jag skruvar på kåpan på motorn, så nr 16 trycks mot nr 11. Fast jag inte trycker på startreglaget Så jag undrar om det kan vara för mycket beläggning på skivan nr 16 ?
Hur mäter man axialspelet ? Det är shims nr 5 som är borta på bilden och det verkar vara på 2 ställen. Finns det någon bild hur man mäter ? Har aldrig gjort detta förr.
Hej Emil. Helst ska du ha en indikatorklocka (Googla) men ett noggrant skjutmått kan också fungera.
Sätt ihop kopplingen utan shims (om alla ändå är borta) och dra och tryck sedan drivbackarna 6 & 9 utåt och inåt tills det tar stopp. Den totala rörelsen är då axialspelet (Axiellt = i samma riktning som axeln).
Här kan du använda skjutmåttets djupsticka ("pinnen" som sticker ut i botten på skjutmåttet). Du får hålla skjutmåttets skaftände mot exempelvis kopplingstrumman (nr 4) och sätta stickan mot yttersta drivbackarna.
Skillnaden mellan längst in och längst ut är totala spelet som du sedan ska minska ner till 0,10 - 0,20 med shimsbrickor.
Säga att du mäter upp ett axialspel på 0,60 mm. Då får du stoppa in shims med en total tjocklek på 0,40 - 0, 50 mm.
Okej då ska jag prova det. Hur är det med shimsen ovanför slirkopplingen nr 11, mäts det lika eller blir det samma storlek på dom under nr 6 ?
Hej igen. Jag har tyvärr inte kvar någon motor att kika närmare på, men om alla delar ligger på rad så får man sprida ut shimsen så att det finns shims på de ställena som skissen ovan visar.
Shimsen har inte bara till uppgift att hålla ner axialspelet utan de fungerar även som "glidlager" mellan de roterande delar för att hålla ner friktionen mellan dessa.
Så du kan alltså inte stoppa in ett enda jättetjockt shims på ett ställe och låta övriga delar gnida direkt mot varandra.
Hej okej då ska jag försöka på mig detta i helgen. Stort tack för all information.
Mvh
Emil
Ok. Hör av dig om det krånglar - eller om det går bra!
Har du tittat i norska boken? Där står det om shimsningen (shimsbricka heter "skive" på norska)
Har kollat jag tror jag har mätt rätt. Men har ett annat bekymmer antar jag, medbringarskivan nr 16 på bilden. Det ska sitta något gummi av någon slag där.
På gamla skivan var allt borta så en ny beställdes förra året skiva + gummi.
När jag sätter på kåpan och provar snurra lite lätt med trampan så vill den drar runt motorn. När jag tar ut kåpan så snurrar tramporna fint utan motstånd.
Kan det vara för mycket gummi på skivan ? Kan skivan vara för ojämn ? Skivan buktar om man jämför med den gamla skivan.
Kan inte lägga till bild så du ser, men hoppas du förstår.
Hej igen! Skiva nr 16 är den som gör att man kan trampa igång motorn och då har man ett startreglage vid styret som via en mekanism i kåpan pressar in nr 16 mot kopplingen. Utan den funktionen skulle det behövas rullstart i full fart.
Men nr 16 ska inte pressa mot kopplingen förrän man aktiverar startreglaget. Jag lägger ut en bild till på startmekanismen.
Hej! Precis det verkar som den pressar mot kopplingen när jag skruvar på kåpan på motorn, så nr 16 trycks mot nr 11. Fast jag inte trycker på startreglaget Så jag undrar om det kan vara för mycket beläggning på skivan nr 16 ?