Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Förbränningsrummet hos Husqvarna Flinta är hemisfäriskt (halvklot) och har en volym på 9 cc.
Fråga: Vet du om topplocket är likadana på en Husqvarna äggmotor och på Flintamotorn? Tänker om kompressionen blir samma eller om de är olika storlek i förbränningskammaren?
Christian Jarl
Svar: Jag har tyvärr bara uppgifter på volymen i förbränningsrummet till Flintans topplock vilket är 9 cc. Äggmotorn har (minst) två olika utföranden på förbränningsrummet (bilden nedan). Tyvärr så har jag inte volymen på dessa.
Men sen är det inte bara volymen som ger motorn dess egenskaper utan även formen på förbränningsrummet. Men rent fysiskt passar topplocket från Äggmotorn till Flintan och omvänt.
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Jag har för mig att det till och med ska finnas 4 olika varianter av topplock till äggmotorn, men är inte 100% säker.
Med mina fattiga test har jag fått för mig att de med mer klämspalt ger bättre kraft i motorn
Hej Erik! Det skulle vara väldigt intressant att testa samtliga topplock och mäta lite prestanda så som backtagning, noll till hundra meter och liknande.
Det hade definitivt varit ett roligt test ja! Hade man bara kunnat skramla ihop de olika topplocken hade det ju varit ganska lätt att prova.
Jag har ju bara provat med 2 olika, det första med rätt rejäl klämspalt, det andra med väldigt lite klämspalt. Det första hade mer vrid tyckte jag, den segade sig upp för alla backarna, medans det utan klämspalt gjorde att motorn ville varva ut bättre så den gick snabbare, men den tappade en del av det riktigt lågvarviga vridet kändes det som
Precis - det är ju bara fyra muttrar samt skruven till motorfästet som behöver lossas.