Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Håkans karvade block.
Fråga: Hej. Mekar med en Puchmotor som har blivit modifierad för en 70cc cylinder. Detta dåligt utförda jobb i kombination med ett yttre jack har gjort att ytterst lite packningsyta återstår. Hur fixa detta? Försämrar det effekten mycket med mycket luft runt cylinderfoten? Är blocket rent av kass?
Håkan
Svar: Det där ser inte så farligt ut. I värsta fall har du fått lite sämre vevhuskompression eftersom någon har karvat ut material ur blockhalvan (=ökat vevhusvolymen) vilket troligtvis inte kommer att märkas på motorns prestanda. Huvudsaken är att cylinderns tätningsyta täcker motsvarande yta i blocket så att det blir tätt och inte glipar.
Men det ser ut som att det är blockhalvor från två olika motorer eftersom den ena halvan inte är karvad i på samma vis. Nu brukar blockhalvor från olika motorer vara väldigt lika i mått och passa ihop utan problem, men kolla ändå att tätningsytan mot cylindern ligger lika högt på bägge blockhalvorna. Se till att bägge styrhylsorna i blockhalvorna sitter på plats när du kontrollerar och slipa ner den halva som eventuellt ligger för högt.
I annat fall kommer cylindern dels att luta, dels kan det uppstå läckage om det är ett trappsteg mellan halvorna. Om det är någon skada på tätningsytan kan man lägga i kemisk metall för att få det tätt. Se bara till att rengöra ytan noga innan applicering. Trycket i vevhuset är lågt så det är inga stora krav på att tätningen mellan block och cylinder ska vara "superstark" (till skillnad mot topplockspackningen).
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Tack för tipsen! Tror blocken har blivit behandlade vart och ett därför ser det ut som det gör. Pinnbulten till höger i bild hänger på kanten och man känna gänggången inifrån vevhuset.Men nu har jag lagt på kemisk metall och jämnat till så nu blir det åka av antar jag
Hej Håkan! Jo, det var lite nära med pinnskruvens gängor men det ska nog hålla. Dra topplocksmuttrarna med 1 Kgm (rekommenderat moment) och kör så det ryker!
Trevlig helg!
Hej!
Om man har blockhalvor från olika motorer så att man kan känna en liten avsats i höjdskillnad, så är ett knep jag lärde mig av en som renoverar och fixar med MC-motorer. Istället för att bearbeta så tar man en tjockare packning. Oftast är ju cylinderfotspackningen en papperspackning som är 0,2 till 0,4 mm tjock. Går man upp till 0,75 som är en standardtjocklek och innan montering oljar in packningen med motorolja så tar denna packning upp de små skillnader som kan förekomma i skarven mellan halvorna.
Med att olja en papperspackning menas här att man låter packningen få suga till sig olja en stund. Man tar olja på packningen och masserar in på packningens båda sidor. Så låter man den ligga några minuter och så får den en ny massage med rikligt med olja.
Blåsiga vårhälsningar // Ingvar, Borås