Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Fråga: Söker tips och råd i samband med renovering av en Husqvarna Flinta 3-växlad fot. Har renoverat 2-växlad tidigare men denna känns mer besvärlig att montera. Nya lager och tätningar finns och fräscha ingående delar.
I vilken ordning och finns bilder vore det kanon. Målsättningen är att den ska sitta i min helrenoverade MCB 1273 i sommar.
Joakim Andersson
Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med Husqvarnas treväxlade motor med fotväxel, men den motorn är känd för att ha problem med växelmekanismen. Husqvarna själva lär ha tyckt att motorn var ett misslyckande och trots en del uppgraderingar fick man aldrig helt ordning på problemen. Ett vanligt fel är att man antingen bara får i ettan och tvåan – eller att man bara får i tvåan och trean.
En källa till problem är den så kallade hjärtfjädern som måste vara i bra skick. Den fjädern finns att köpa som nytillverkad. Det enda jag kan bidra med är en sprängskiss över denna motor. Då hemsidans nuvarande plattform (vår IT-avdelning arbetar på ett byte av plattform) inte klarar av att lägga ut högupplösta bilder har jag gjort några delförstoringar av transmissionen. För att spara ner bilderna så högerklickar man på vald bild och väljer "Spara bild som…"
Jim Lundberg
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.