Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Radiorör, gashandtag, luftburkar och en Pallasförgasare. Detta var några av fynden som gjordes på Vikstamarknaden.
I två år har man väntat, men i lördags blev liksom allt normalt igen. Vikstamarknaden är lite som starten på säsongen men det elaka coronaviruset satte ju stopp för alla marknader och sammankomster under två års tid. Dagen startade med lite mulet och svalt väder men vad gjorde det - nu var det marknad igen!
Att få titta på saker man inte behöver, slänga käft med folk och kleta ner händerna med en hamburgare - det är vad jag saknat i två års tid. Jag och mina kompisar Owe och Janne traskade runt bland alla säljare i timmar. Vår medarbetare Gunnar Flodén stod på sin vanliga plats och sålde böcker. Man kunde nästan tro att han har stått där sen förra gången - 2019. Chefredaktör Anders Nordner dök plötsligt upp med ett ruskigt tillhygge i ena handen.
"Det är en hemmagjord glidhammare. Den ska jag ha för att rycka ur en rörhylsa som någon bankat in i hålet för sidostödet i min moped!"
Här och var såg man bekanta ansikten - både framför och bakom säljarborden. Även några besökare på vår hemsida dök upp. Undertecknad skulle ju i vanlig ordning inte ha något, men efter ett tag blev det ändå dags att gå bort till Owes Opel Olympia från 1961 och lasta av några fynd. En Lohmann påhängsmotor, monterad på en cykel, triggade köplusten katastrofalt mycket men då jag har gett mig själv inköpsförbud på mopeder så fick Lohmannmotorn gå till någon annan köpare - med bra kondis (de är inte helt lätta att starta).
Första fynden blev två glödlampor till min E-Type. Sen blev det lite ditt och datt innan vi gav oss av. Owe hade en stegräknare så jag frågade honom hur många steg vi hade tagit.
"Trettontusen" svarade Owe. Okej - 13 000 steg. Det kändes faktiskt i benen men det var det värt - allt är ju (nästan) som vanligt igen!
Jim Lundberg
I Classic Motor kan ni läsa om redaktionens egna fordon.
Kom in i diskussionen
Snart kopplar vi ur - och kopplar i
5 kommentarer
Jim Lundberg: Beskedet vi fick nyss fick av IT-avdelningen är att bytet ska ske under kvällen.
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Tändstiftsnyckel? Var hittade du den?
Jag råkade nämna för Owe och Janne att du behöver en sådan till din moppe och helt plötsligt var det sex ögon som spanade. Owe hittade den på bilden. Men sen när jag kom hem så visade det sig att det var den mindre varianten (19 mm istället för 21 mm).
Men du kan få den om du vill serva gräsklipparen eller motorsågen!
Förgasaren funkar självklart på Kreidlern men Pallasförgasaren som satt original på Kreidler K50 hade detta utseende https://zweiradvergaserfabrik.de/epages/079b2854-9377-4763-9731-7209a1ee035b.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/079b2854-9377-4763-9731-7209a1ee035b/Products/3373&Locale=de_DE
Enligt Kreidler K50 Service- Och Instruktionshandbok skall förgasaren ha beteckning G 8-100.
Hej Håkan. Jag har en passande Pallasförgasare som följde med mopeden, men den har 10 mm borr - samma som i din länk. Uppgiften G8/100 står även i min instruktionsbok.

"Vikstaförgasaren" har ett betydligt mindre klämfäste än pipen på cylindern men jag hade redan svarvat en adapter till Bingförgasaren som den nya Pallasförgasaren passade direkt på. En annan skillnad mot originalet är att Vikstaförgasaren saknar stoppskruven som håller luftfiltret.
Ska klura ut någon lösning på detta. Monterade förgasaren idag och den fungerade bra till en början, men sen ville den bara gå på tomgång. Ska kolla på spridarröret om det är smuts där. Har bara blåst den med tryckluft efter inköpet. Hade inte tid att göra mer idag.